1. Är min beställning kvalificerad för fri returrätt?
  2. Hur returnerar jag en produkt jag inte vill ha?
    1. Per post
    2. I butik
  3. Finns det några produkter jag inte kan returnera?
  4. Hur lång tid har jag på mig att returnera min beställning?
  5. Vad har ni för policy för felaktiga eller skadade produkter eller för retur av något jag inte beställt?
  6. Måste jag betala för att returnera en produkt till er?
  7. Kan jag returnera en Disney-märkt produkt från en Disney-park eller annan återförsäljare (förutom Disney Store)?
  8. Hur lång tid tar det att behandla min återbetalning?
  9. Vad gör jag om jag inte har kvar min fraktsedel eller mitt kvitto?
  10. Jag har fått fel produkt. Vad ska jag göra?
  11. Vad har ni för återbetalningspolicy om jag vill returnera något som är köpt som julklapp?

1. Är min beställning kvalificerad för fri returrätt?

  • Vår policy om gratis retur gäller följande beställningar:
  • Beställningar gjorda via www.disneystore.se där beställningen ursprungligen skickades till en adress i Sverige och där beställningen returneras från inom Sverige;
  • Beställningar som kvalificerar för vår 30 dagars returpolicy och som returneras inom 30 dagar.
  • Kvalificerande beställningar ska återsändas med hjälp av vår returportal som beskrivs i avsnitt 2. Vi kan inte erbjuda kontant återbetalning av portokostnader för returnering av produkter genom andra metoder än användningen av ovannämnda returtjänst;
  • Du är ansvarig för att se till att de produkter som du återsänder är ordentligt förpackade. Vi förbehåller oss rätten att neka återbetalning för returkostnaden och för kostnaden av produkter som ankommit skadade till oss på grund av bristfälligt emballage;
  • • Vi förbehåller oss rätten att återkalla tjänsten med fria returer efter eget gottfinnande i händelse av att vi identifierar att tjänsten missbrukas på något sätt:
  • För närvarande erbjuder vi inte gratis returer för beställningar för leverans till internationellt;
  • Det finns en viktbegränsning på 2 kg för returer. Vänligen kontakta oss för returer av större paket.

2. Hur returnerar jag en produkt jag inte vill ha?

Om du vill returnera en vara inom 30 dagar efter mottagandet, kan du göra det genom att följa instruktionerna nedan.


a. Per post

Gratis retur:



Beställningar som inte uppfyller kraven för vår returpolicy:


  • Du kan använda den föradresserade etiketten som är fäst vid din packsedel tillsammans med returblanketten som finns online eller på baksidan av packsedelsblanketten som finns inkluderad med din order.
  • Om du har förlorat returetiketten ber vi dig inkludera ditt namn, ordernummer och kontaktuppgifter i det returnerade paketet, och skicka det till följande adress:

    The Disney Store
    Harrier Parkway,
    Magna Park,
    Lutterworth,
    Leicestershire
    LE17 4XT
    Storbritannien

  • Porto och förpackningskostnader för returer på grund av att köparen ångrat sig kommer inte att återbetalas och varor ska returneras i säljbart skick.
  • Behåll alltid ditt sändningskvitto när du returnerar produkter till oss.

b. I butik


  • Du kan returnera dina varor i en Disney Store nära dig. Detta alternativ gäller ej i någon utav våra Disney Store concessions stores. Butiker kan ej acceptera returer av Disneyland Paris produkter eller de produkter som listas under sektion 3. Alla återbetalningar kommer att utfärdas till den ursprungliga betalningsmetoden och i ursprungsvalutan för köpet. För debit/kredit kort återbetalningar, ska kortinnehavaren presentera en kopia utav inköpskvittot samt den ursprungliga betalningsmetoden. Om kortinnehavaren och det ursprunliga betalningskortet ej kan presenteras, kan endast byte utfärdas i butik alternativt återbetalning på tillgodokort.
  • Skulle du önska att byta en vara rekommenderar vi att du kontrollera om produkterna du önskar byta till finns tillgängliga i butik i förväg genom att kontakta din lokala butik.
  • Alternativt kan du returnera produkter som köps online för full återbetalning enligt instruktionerna för returer (se fråga 2a ovan). Vi kan endast erbjuda återbetalning eller byte för beställningar gjorda online i Disney Store butiker i samma land som online-butiken (tex, beställningar gjorda på www.disneystore.se kan endast returneras i butiker i Sverige.)

    Alla återbetalningar kommer att bli krediterade till den ursprungliga betalningsmetoden och den ursprungliga valutan vid köp. Kortinnehavaren måste vara närvarande för återbetalning till debit- & kreditkort. Om korthållare samt ursprungligt betalkort inte är närvarande kommer vi endast kunna erbjuda ett byte i butik.
  • Vi kan erbjuda återbetalning i butiker för alla betalningar utom följande:
    • Paypal
    • Klarna (SE)

Om du använder de här betalningsmetoderna kan vi endast erbjuda ett byte i butikerna.

3. Finns det några produkter jag inte kan returnera?

Du kan inte returnera följande produkter:

  • Personanpassade produkter
  • Ljud- och videoinspelningar med bruten förpackning, datorprogram, DVD:er eller CD-ROM-skivor
  • Andra produkter där det anges på webbplatsen att de inte kan returneras
  • Vi kan inte återbetala eller erbjuda byte på Disneyland Paris produkter i butik.
  • Produkter från Disney Partners kan inte bli returneras i butik för återbetalning, byte eller presentkort. Vänligen returnera produkter från Disney Partners enligt instruktionerna ovan (se fråga 2a).

4. Hur lång tid har jag på mig att returnera min beställning?

  • Om du inte är helt nöjd med våra produkter har du rätt att returnera din beställning upp till 30 kalenderdagar efter att du tagit emot dina produkter och få full ersättning för produkterna.
  • Om du returnerar hela beställningen inom 14 kalenderdagar efter att du tagit emot beställningen har du även rätt till återbetalning av den ursprungliga fraktkostnaden, men du får själv stå för returfrakten. (Om du returnerar delar av din beställning betalar vi inte tillbaka den ursprungliga fraktkostnaden.)
  • Du måste informera oss om att du vill returnera produkter inom 14 kalenderdagar efter att du tagit emot beställningen och sedan returnera produkten eller produkterna till oss inom ytterligare 14 kalenderdagar. Vi förbehåller oss rätten att inte återbetala dig innan vi har tagit emot och kontrollerat produkterna du har returnerat, eller att du har bevisat att du har returnerat produkterna.

5. Vad har ni för policy för felaktiga eller skadade produkter eller för retur av något jag inte beställt?

  • Vi vill att du ska vara nöjd med ditt köp. Om din produkt är skadad när du får den, är felaktig eller inte är vad du beställde ber vi dig kontakta Disneys kundservice via e-post. Inkludera uppgifterna som beskrivs nedan, så berättar våra medarbetare vad du ska göra i nästa steg.
  • Information som ska inkluderas om du beställde online:
    • Beskrivning av den felaktiga produkten (UPC-nummer från kvittot eller förpackningen)
    • Detaljerad beskrivning av felet och hur det uppstod
    • Fotografier av felet
    • Beställningsnummer
  • Informationen som ska inkluderas om du köpte produkten i en Disney Store-butik:
    • Kopia av kvittot
    • Inköpsdatum
    • Den butik där du köpte produkten eller närmaste Disney Store-butik (om du inte köpte produkten online)
    • Postadress

6. Måste jag betala för att returnera en produkt till er?

  • Ja, men vi kommer att återbetala portot om vi levererade produkten av misstag eller om produkten är defekt.

7. Kan jag returnera en Disneymärkt produkt från en Disney-park eller annan återförsäljare (förutom Disney Store)?

  • Disneyprodukter köpta i en Disneypark kan inte returneras till en Disney Store, men Disneys Kundsupport kan ge dig råd om bästa sättet att returnera den här produkten.
  • Disney-produkter köpta från andra återförsäljare (annan än Disney Store) kan inte returneras till Disney Store.

8. Hur lång tid tar det att behandla min återbetalning?

  • Vi krediterar din ursprungliga betalningsmetod inom 30 dagar (oftast inom 10 dagar) efter att vi tagit emot de returnerade produkterna. Kontrollera att du får inlämningskvitto från posten och behåll det tills du har fått återbetalningen.
  • Du kan läsa mer i avsnittet Vanliga frågor om betalning.

9. Vad gör jag om jag inte har kvar min fraktsedel eller mitt kvitto?

  • Om du inte har kvar fraktsedel eller returetikett kontaktar du Disneys Kundsupport så att vi kan lösa ditt problem så snabbt som möjligt

10. Jag har fått fel produkt. Vad ska jag göra?

11. Vad har ni för återbetalningspolicy om jag vill returnera något som är köpt som julklapp?

  • Du kan returnera oönskade julklappar med inköpskvitto under en viss period. Produkter köpta mellan 25 november och 15 december kan returneras till och med 31 januari.
  • Köp gjorda efter 15 december följer den vanliga returpolicyn.